Pigmenty matowe
FAQ >> Podkłady/pudry - dobór pigmentów
Jak uzyskać barwę podkładu/pudru przy użyciu pigmentów matowych?
Odpowiedni kolor podkładu/pudru można uzyskać mieszając z wybranymi komponentami podstawowymi następujące pigmenty matowe: żółcień żelazową, czerwień żelazową, czerń żelazową oraz błękit ultramarynowy lub zieleń chromową.
W największych ilościach jest potrzebna żółcień żelazową. Czerwień i czerń żelazowe oraz błękit ultramarynowy oraz zieleń chromową stosuje się w mniejszych ilościach. W szczególności dwa ostatnie pigmenty są używane w bardzo małych ilościach. Należy dodawać je stopniowo i bardzo ostrożnie, gdyż wpływają bardzo silnie na barwę kosmetyków.
Uzyskanie odpowiedniej barwy z pigmentów podstawowych może być nieco trudne dla osób początkujących. Łatwiejszą metodą jest dodanie jednego z brązowych tlenków żelaza. W wyborze odpowiedniego tlenku może pomóc Tabela wybranych pigmentów matowych, na podstawie której należy wybrać tlenek najbardziej zbliżony po rozbieleniu do stosowanych dotąd kosmetyków.
Jeśli uzyskana za mocą tlenków brązowych barwa nie jest idealnie dopasowana do skóry należy zmienić ją nieznacznie dodając jeden z poniższych pigmentów:
- żółcień żelazowa – w celu dodania żółtawych tonów,
- czerwień żelazowa – pozwoli dodać kosmetykom ciepłych, różowawych tonów,
- zieleń chromowa – gasząca czerwienie, w celu przechylenia barwy w kierunku oliwkowym (Uwaga! Należy dodawać w niewielkich ilościach, gdyż silnie zmienia barwę.),
- błękit ultramarynowy – gaszący pomarańcze, w celu ochłodzenia barwy i przesunięciu jej w kierunku chłodnych beży (Uwaga! Należy dodawać w niewielkich ilościach, gdyż silnie zmienia barwę.).
Przy uzyskiwaniu odpowiedniej barwy pomocne też mogą okazać się odmiany czerwieni żelazowej tj. czerwień ceglasta, ochra czerwona, siena angielska, które mają nieco odmienną barwę niż sama czerwień żelazowa. Wykorzystanie ich pozwoli uzyskać zupełnie odmienne efekty, a można je przewidzieć korzystając z Tabeli wybranych pigmentów matowych.
Podobnie zamiast zieleni chromowej można zastosować zieleń chromową hydratyzowaną, która ma barwę zdecydowanie chłodniejszą niż jej podstawowa odmiana.
Częstym błędem jest mieszanie różnych brązowych tlenków żelaza w celu uzyskania prawidłowej barwy podkładu/pudru. Niestety ta metoda nie przynosi z reguły dobrych rezultatów. Wspólne mieszanie pigmentów o barwie brązowej nie pozwana np. na wygaszenie barw czerwonej czy pomarańczowej. Na pewno w ten sposób nie spowodujemy ochłodzenia barwy czy przechylenia jej w kierunku tonów oliwkowych. Możemy jedynie wzmocnić tym sposobem ciepłe odcienie.
Jeśli po dopasowaniu barwy podkładu nadal wydaje się nam, że „coś jest nie tak” z kolorem, można dodać do podkładu np. pigment perłowy Oriental Beige, który pozwala uzyskać bardzo naturalny wygląd kosmetyku po aplikacji na skórze. Niejednokrotnie „kłopoty z barwą” są spowodowane tym, że kosmetyk jest zbyt matowy i wygląda na skórze nienaturalnie pomimo, że jego kolor jest dobrany poprawnie.
Jeśli do barwienia kosmetyków mineralnych używamy pigmentów matowych dobrze jest do mieszania wykorzystać np. młynek. Mieszanie w torebce strunowej może nie dać pozytywnych rezultatów.
Komentarze
Sklep Kolorówka.com2012-10-30 15:40 |
Skrót oznacza "brak danych". W przypadku wszystkich pigmentów matowych rozmiar cząstek nie przekracza 10 mikrometrów. |
---|---|
Dagmra2012-10-30 09:25 |
Przy wszystkich pigmentach matowych podany jest rozmiar cząsteczki "bd". Co oznacza ten skrót? |